اباذری، پاشایی و زمینه های ایجاد یک گروه فا ش ی ستی

چند وقتی هست که بخش عظیمی از جامعه ی ما درگیر فوت پاشایی شده اند... دکتر اباذری استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران که واقعا استاد مورد علاقه یمن هستند در این خصوص سخنرانی در تالار ابن خلدون دانشگاه تهران داشته اند که اول بخشی از خبر منتشر شده از این سخنرانی رو نقل می کنم و بعد حرفای خودم...

اباذری در ابتدای سخنان خود به مستندی که از تلویزیون درباره وضع بد اقتصادی یکی از استان‌های کشور پخش شده اشاره کرد و گفت: نکته جالب برای من این است که هیچ‌کس، هیچ‌کس به این فیلم کوچک‌ترین توجهی نکرد... و شما که اینجا نشسته‌اید نمی‌دانید چنین فیلمی تهیه شده، و این فیلم درباره زندگی یک استان مملکت است. به گزارش ایرنا، اباذری این سوال را مطرح کرد: «چه شده که می‌آیند و مسائل واقعی‌ای را که ما با آن روبه‌رو هستیم از ذهن ما می‌برند؟» و در ادامه به مرتضی پاشایی پرداخت: «این آقایی که عکسش را اینجا زده‌اند و چراغ‌ها را تاریک کرده‌اند، یک خواننده پاپ بود و پاپ در سیر موسیقی، مبتذل‌ترین نوع موسیقی است... من داده‌ام یک موسیقی‌دان، فرمت موسیقی او را تحلیل کرده... مبتذل محض است! ما [موسیقی] پاپی داریم که پیچیده است. این ساده‌ترین، مسخره‌ترین، احمقانه‌ترین و بدترین نوع موسیقی است. صدای فالش، موسیقی مسخره، شعر مسخره‌تر. بنابراین من چطور می‌توانم چنین چیزی را تحلیل نکنم؟» اباذری از رفتار مردم و حضور آنها در مراسم رسمی پاشایی انتقاد کرد و گفت: «برای من خیلی جالب است که ۲۰۰-۳۰۰ هزار، یک میلیون نفر، یک ملتی می‌افتند به... و در مجلس ترحیم... شرکت می‌کنند... چرا مردم ایران به این افلاس افتاده‌اند؟ اینجا است که تحلیل بسیار مهم است.» اباذری دلیل اصلی شکل‌گیری پدیده پاشایی را سیاست‌زدایی دانست که نمود آن میدان دادن به افراد غیر نخبه همچون ورزشکاران، بازیگران، خوانندگان و... در امور سیاسی است. به گفته این مدرس دانشگاه، در سال‌های اخیر هم حاکمیت و هم مردم دچار ترسی متقابل از یکدیگر شده‌اند. از این رو هم مردم و هم حاکمیت به سمت سیاست‌زدایی حرکت می‌کنند و در این فضا شخصی چون پاشایی به یک اسطوره و نماد تمرکز بر امور غیرسیاسی تبدیل می‌شود. اباذری ادامه داد: «وقتی قرار است سیاست‌زدایی انجام شود، لاجرم چنین وقایعی پیش می‌آید. متوسل می‌شوند به خوانندگان پاپ برای اینکه جای سیاست واقعی را بگیرند.» این استاد دانشگاه، تشییع جنازه مرتضی پاشایی را با تشییع جنازه خواننده کوچه و بازاری زمان شاه مقایسه کرد و از حضور مردم و رفتار دولت و حوزه رسمی در مراسم تشییع و خاکسپاری پاشایی انتقاد کرد. اباذری ادامه داد: این مساله، یک نکته شبه‌فاشیستی دارد که من از آن وحشت دارم. یک ترس متقابل است... سیاست‌زدایی، انهدام هر آن چیزی است که برایش انقلاب شد و عده زیادی برایش ایستاده‌اند... چرا وقتی یک روشنفکر می‌میرد کسی برای تشییع جنازه‌اش نمی‌رود؟ مگر وقتی [ساموئل] بکت مرد، چند نفر رفتند؟ سه نفر... این ماجرا نشانه بدی است...  در بخش پرسش و پاسخ این برنامه که با اعتراض‌هایی هم همراه بود، اباذری ضمن دفاع از گفته‌های خود گفت که «سرانجام این موسیقی، فاشیزم است.»

در پدیده پاشایی چند نکته قابل تامل است:

اول اینکه مردم و نسل جوان دارای هیجاناتی هستند که متاسفانه فضای مناسبی برای تخلیه قانونی این هیجانات وجود ندارد. من طرفدار یک فستیوال بالش یا گوجه فرنگی هستم. واقعا برای هر جامعه ای تخلیه قانونی و صحیح احساسات لازم و ضروری است در غیر اینصورت شاهد تخلیه احساسات به طرق غیر قانونی و غیر متعارف خواهیم بود.

نکته ی دیگر اینکه مردم کشور ما به علت نارضایتی از وضعیت موجود و دارا بودن روحیه اندوهگین، علاقمند به عزاداری های دسته جمعی هستند که ظاهرا 2 ماه محرم و صفر برای عزاداری برای این وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی نابسمان کافی نبوده و مردم بهانه ای به نام پاشایی را یافتند. پس عزاداری یک شیوه ی بیان غیر مستقیم نارضایتی است. زیرا به علت نداشتن آزادی بیان، بیان مستقیم نارضایتی توسط مردم امکانپذیر نیست!

نکته ی سوم بت پاشایی است، که مطالب دکتر اباذری کلا در این خصوص مورد تایید منه. یادمه دوران دانشجویی من طرفدار نظریات فوکو بودم و اون نقطه ی مقابل من یعنی هابرماسی بود. ولی فعلا تعبیر ایشون از فاشیسم در پدیده پاشایی مطابق با نظریات فوکو هست.

مخالفتهای زیادی با نظریه ایشون صورت گرفته و جالبه که بعد از خواندن نظرات مختلف بیشتر به این نتیجه میرسیم که نظریه ایشون کاملا صحیح هست. یکی از مخالفان گفت: کسی که این موسیقی را دوست ندارد، برود در میان کسانی که بتهوون گوش می کنند زندگی کند!!!!!!!!! این جمله و جملاتی مشابه دقیقا مصداق فاشیسمی است که اباذری در این پدیده به آن اشاره دارد. حمله به هانیه توسلی و فحش و توهین به ایشون به دلیل عدم ارسال پیام تسلیت برای فوت پاشایی که منجر به بستن صفحه فیس بوکشون شد یکی دیگر از دلایل حضور فاشیسم در این پدیده است. به عقیده ی من اگر دو لت به فکر نیفتد و چاره اندیشی نکند شبه داعشی در ایران در حال شکل گیری است... ما مردمی را داریم که قمه می زنند. کسی که قمه بر فرق خودش می زند به راحتی می تواند تبدیل به انسانی شود که سر دیگری را می برد. ما انسانهای فاشیستی داریم که دیگران را برای نپسندیدن موسیقی مورد علاقه شان مورد حمله قرار می دهند، این فاش ی سم همان خطری است که اباذری از آن می هراسد! اینها زمینه ایجاد یک گروه فاش ی ستی ترو ر یست در ایران است که متاسفانه دو لت به علت فکر کردن به منافع آنی و به قول اباذری مشغول کردن مردم به بازی سخیف ستارگان کاغذی برای غافل کردنشان از مسائل و مشکلات بزرگ اجتماعی و اقتصادی، اصلا متوجه این خطر بزرگ نیست! زمینه های تشکیل این گروه فاش ی ستی را در قضیه  اسی د  پاشی های اصفهان نیز شاهد هستیم. اس ی د پاشی هایی که به بهانه بدحجابی صورت گرفت و بسیاری در مطبوعات و محافل سی اسی از آن حمایت کردند که این زنان بدحجاب بوده اند و حقشان است!!!!!!!! حمایت دو ل ت  نیز از این اقدام وحشیانه با پیگیری نکردن و دستگیر ننمودن و محاکمه نکردن عامل یا عاملان این حوادث وحشیانه مشهود است. دو ل ت  اگر می دانست که این دا ع*شی که در آستین خود می پروراند اول دامن خودش را می گیرد، شاید هرگز حمایتی از این اقدامات فا ش ی ستی نمی کرد.

تصویر زیر یکی از تصاویر مربوط به قمه زنی می باشد، که بسیار شبیه به تصاویر جنایات گروه فا ش ی ستی    دا ع ش  است.


/ 8 نظر / 10 بازدید
هندزفري تغير صدا

هندزفري تغير صدا موبايل هندزفر تغير صدا وسيله اي براي تبديل صداي شما به مرد يا زن هنگام صحبت با موبايل کافيست هندزفري تغير صدا را به گوشي خود وصل کنيد و صداي خود را تغير دهيد... خريد هندزفري تغير صدا اصل

فلفل بانو

وای عالی بود عالی کیف کردم از صحبتهای استاد و هم تحلیل عالیه خودت من ارشد پژوهش اجتماعی شرکت کردم روش تحقیق علوم اجتماعی داره چی بخونم برای کنکور یکیم نظریه جامعه شناسی

ترنج

سلام خوبي تعبير خوبي بود منم با اينك اهنگ هاي پاشايي را گوش ميدادم اما الان باورت نميشه ازينكه به هركي زنگ ميزنم پيشوازش پاشاييست حالم بد ميشه

خانومه:)

ریتای عزیزم تا حد زیادی با این پستت موافقم چون منم درک نکردم طرفرداران میلیونی خواننده ای رو که تا یک سال پیش (قبل از مریضی ) از هر ده نفر ممکن بود یک یا دو نفر بشناسدش. به عنوان یه جوون که سه سال از من بزرگتر بود فوت ایشون منم ناراحت کرد ولی حتی اینم باعث نشد بتونم درک کنم اون جمعیت زیاد و عجیبی رو که رفتن برای عزاداری ش یا جوری که من شنیدم روز تشیع جنازه با ایستادن روی ماشین های پارک شده کلی خسارت به دیگران زدن یا حتی اونایی که تحمل شنیدن کوچکترین حرفی نظیر اینکه "من صداش رو نمی پسندیدم یا سبکش رو دوس نداشتم " رو به هیچ وجه ندارن.

مژگان امینی

من از بعضی کسانی که طرفدار این چیزها هستند تعجب می کنم اصلا انگار تحصیلات هیچ نقشی در رشد اجتماعی و فرهنگی مردم ندارد!

راحله

[تایید]

نفس

سلام خوشحال میشم به منم سر بزنید

دختر اردیبهشتی

ملت ایران دقیقا هر کدوم یه داعش دارن میشن واسه خودشون [وحشتناک] ولی در مورد نکته دومت، به نظرم اگر جشن خیابونی هم باشه مردم میرن. کلا دنبال جمع شدن ها و کارناوال های خیابونی هستن. چیزی که ما تو فرهنگمون نداریم. و انقد نداشتیم هر موقعیتی برای همچین جو زدگی هایی مورد استفاده قرار می گیره و کلی هم مفسدانه!